Súťaž - Preventívka bez výhovoriek

 

Zdravý chrbát

Autom do Chorvátska? Takto si nastavte sedadlo a predídete únave

Správne nastavenie sedadla v aute je nielen prevencia pred bolesťami chrbta. Môže vám dokonca zachrániť život

06.08.2018

Autom do Chorvátska? Takto si nastavte sedadlo a predídete únave
Ak si dobre nastavíte sedadlo, zvýšite efektivitu airbagov. FOTO: Pixabay
Autor: Ján Cvečka, Michal Králik

Cestovanie automobilom je bez debaty celoročná záležitosť. Avšak práve pre letné obdobie, kedy sa automobil využíva pre transport do dovolenkových destinácií, sú charakteristické cesty v trvaní 5 a viac hodín, ktoré nadmerne zaťažujú organizmus vodiča a spolucestujúcich. Šoférovanie predstavuje pre telo tzv. statickú záťaž, v ktorej svaly síce pracujú, ale poloha tela a jeho častí sa nemení. Svaly v takomto režime zabezpečujú udržiavanie jednej konkrétnej polohy aj niekoľko hodín. Látky, ktoré sa pri práci svalov vylučujú sa pre statickú polohu oveľa ťažšie z pracujúcich svalov odplavujú, čo je jedna z príčin nadmernej únavy, straty pozornosti, či dokonca kŕčov pri šoférovaní. Okrem toho sedenie nadmerne zaťažuje chrbát, čo môže vyústiť až do chronických bolestí chrbtice (typické pre vodičov z povolania).

Jednou z možností ako oddialiť nepríjemnú únavu alebo bolesti chrbtice je správne nastavenie sedadla v aute. Vhodne nastavené sedadlo vodiča nielenže umožňuje bezproblémovú obsluhu všetkých ovládacích prvkov potrebných pri jazde, ale tak isto pôsobí preventívne proti predčasnému nástupu únavy a bolestí chrbta, kolien a ramien. Nemenej dôležitý je fakt, že správne nastavené sedadlo pomôže k nastaveniu si správnej vzdialenosti tváre od airbagu, čo zvyšuje účinnosť airbagov a spolu s bezpečnostnými pásmi pomáha chrániť vodiča pri náraze.

Správne nastavené sedadlo pomáha predísť únave i kŕčom. FOTO: preventivne.sk 
Pre bezpečné a správne šoférovanie musíte predovšetkým pohodlne a správne sedieť. Ak vodič sedí komfortne, môžu byť jeho jazda a správanie sa za volantom plynulé, uvoľnené a menej vyčerpávajúce.

  • Prisuňte sa k pedálom tak, aby ste boli schopní maximálne zatlačiť pedále a aby uhol v kolennom kĺbe zvieral v tomto bode okolo 130°-150°. To znamená, že pri plnom zošliapnutí spojového pedálu, by dolná končatina mala ostať mierne pokrčená.
  • Operadlo si nastavte tak, aby uhol medzi stehnami a trupom zvieral približne 100°. Takéto nastavenie umožní rovnomerné rozloženie hmotnosti tela medzi sedák a operadlo sedadla.
  • Sedadlo si zdvihnite tak, aby ste mali čo najlepší výhľad pred vami, ale aj okolo vás a aby ste videli na všetky prevádzkové ukazovatele („budíky“). Dbajte na to, aby nad hlavou ostalo dostatok voľného priestoru. Ako minimum sa uvádza vzdialenosť 10 – 15 cm medzi temenom a stropom auta.
  • Hĺbka bedrovej opierky by mala udržiavať fyziologické zakrivenie chrbtice v driekovej časti.
  • Opierka hlavy by mala končiť zhruba vo výške hornej časti hlavy.
  • Volant by ste mali mať tak ďaleko od tela, že keď opretí vystriete paže, tak sa vám zápästia ohnú cez volant.
  • V každom aute, ktoré má airbag, by ste počas celej jazdy držať v úrovni 2:45, ak ho budete držať inak, je možné že v prípade potreby airbag nebude správne fungovať.
  • Počas šoférovania by ste nemali rúčkovať, ale počas držania tejto polohy pretočiť paže cez seba.
  • Bezpečnostné pásy by vám počas jazdy mali fixovať rameno, hrudník a panvu.

Zaujali vás tieto články?